Vad är marxistisk kritik?

Inom språk- och humanioraområdet är marxistisk kritik ett förhållningssätt till litteraturkritik som växte fram ur de ekonomiska, sociala och politiska ideologier som ursprungligen utvecklades av Karl Marx under 19-talet och som ett resultat av detta koncentrerar sig på ett verks ideologiska innehåll. av litteraturen. Marxistisk kritik undersöker en litterär ansträngning utifrån de antaganden den gör och de värderingar som den uppvisar när det gäller frågor som makt, klass, ras och kultur snarare än element av konstnärlig stil, form, skrivande kvalitet, handling eller andra måttstockar. vanligt i litteraturkritik. Även om marxistisk litteraturkritik använder sig av mer traditionella litterära analystekniker, är oro för estetiken hos ett litteraturstycke sekundärt till att utforska de ultimata politiska och sociala betydelserna som den innehåller.

Utöver litteraturkritikens mer traditionella tekniker ser den marxistiska kritiken på hur karaktärerna förhåller sig till varandra. Av särskilt intresse är de interaktioner som visar karaktärernas sociala hierarki och individuella manér som kan relateras till olika samhällsklasser. Marxistisk kritik är särskilt intresserad av vilka typer av jobb karaktärerna har för att placera dem inom klassen eller det ekonomiska systemet. Hur mycket de måste jobba och vilken lyxnivå de lever i kommer ofta att ingå i analysen.

Karaktärernas användning av ledig tid är av intresse. Fritiden speglar individens fria val och grad av överensstämmelse med samhället. Den roll som regeringen spelar i det litterära arbetet analyseras för att identifiera hur den spelade roll, vilka verktyg den använde och hur framgångsrik den var hos allmänheten.

För den marxistiska kritiken är att analysera litteratur ur politisk eller social synvinkel en naturlig utväxt av Marx teorier. Sett av en marxist är grunden för litteratur författarens ideologi och bakgrund. Litteratur anses vara en social institution med en identifierbar ideologisk funktion.

Marxistisk kritik ser på ett litteraturverk och ser det inte som resultatet av vare sig gudomlig eller mänsklig inspiration eller som en författares rent konstnärliga ansträngning. I stället anses litteraturen komma från de ideologiska och ekonomiska omständigheter som författaren var fördjupad i. För marxistisk kritik är den sista och viktigaste källan till en persons erfarenhet det socioekonomiska system som han eller hon är medlem i. Den marxistiske kritikern ser litteraturen som bara ytterligare en produkt av arbetet. Författare producerar, verket säljs på marknaden och läsarna konsumerar — allt är ekonomi.